Miten lähteä saippuayrittäjäksi

Categories:Yrittäjyys
Tags:
Pirita Saippua

Kun itse aloin miettiä tosissaan, että lähteäkö saippuayrittäjäksi, en oikein löytänyt alan tietoa mistään. Toki olin ollut mukana saippuantekijöiden Facebook-ryhmässä ja yleistä yrityksen perustamiseen liittyvää tietoa on netti pullollaan. Mutta saippua ei ole ihan mitä tahansa valmistettavaa tuotetta, se luokitellaan Suomessa kosmetiikaksi, ja sitä koskee Suomessa kansallinen kosmetiikkalainsäädäntö, sekä EU:n tasoiset lait ja säädökset.

Aiheesta olemassa muutama hyvä blogikirjoitus (mm. täällä), mutta tässä oma ”muistilistani” siitä mitä pitää tehdä ennen kun voit virallisesti myydä saippuaa. Listaa ei tarvitse toteuttaa juuri tässä järjestyksessä, en näin tehnyt itsekään, mutta helpottaa huomattavasti kun tietyt asiat ovat valmiina ennen toisia.

1. Yksityisen elinkeinonharjoittajan perustamisilmoitus

Yrityksen nimen valintaan on hyvä käyttää aikaa. Omalla kohdallani mietin niemeä useita viikkoja, jo ennen kun tein lopullisen päätöksen yrityksen perustamisesta. Nimi pitää tuntua itselle hyvältä. Itse yrityksen perustaminen on helppoa, sen voi tehdä netissä esimerkiksi osoitteessa www.perustayritys.fi. Jos haluat nettisivut, niin osoitteen saatavuus kannattaa tarkistaa jo tässä vaiheessa. Kun y-tunnus on saatu (ja yrityksen nimi varmistunut), niin varaa myös nettisivujen osoite itsellesi, vaikka et sitä heti tarvitsekaan.

2. Kirjanpidon ulkoistaminen

Yksityisen elinkeinonharjoittajan ei tarvitse välttämättä ottaa kirjanpitäjää. Jos kuitenkin suunnittelet yrityksestä päätoimista elinkeinoa, haluat olla alv-velvollinen tai et omaa kaupallista koulutusta, niin suosittelen kirjanpitäjän palkkaamista. Itse teen oman kirjanpitoni, käytän siihen ilmaista, suomalaista Tilitin ohjelmaa.

3. Ilmoitus terveystarkastajalle

Kosmetiikan valmistus on tehtävä hyvien tuotantotapojen mukaisesti. Viralliset ohjeet hyviin tuotantotapoihin löydät täältä. Ole yhteydessä oman kuntasi terveystarkastajaan, he saattavat haluta tulla tarkastamaan saippuan tekoon tarkoitetut tilasi. Myös turvallisuusarvioitsija saattaa vaatia kuvauksen tuotantotavoista ja -tiloista.

4a. Saippuan turvallisuusarvioinnit

Suomen ja EU:n lainsäädännön mukaan kosmetiikkatuotteet on tarkistettava oikeanlaisen pätevyyden henkilön toimista, tätä kutsutaan kosmetiikan turvallisuusarvioinniksi. Arvioit voi teettää Suomessa tai ulkomailla. Joskus arvioitsija tarvitsee näytepalan, joskus pelkkä resepti riittää. Kannattaa ottaa huomioon, että arvioinnin jälkeen reseptiä ei voi muuttaa ilman uudelleenarviointia, joka yleensä maksaa. Siksi kannattaa olla varma, että tuote, jonka haluaa arvioitavan, on toimiva ja myyntikelpoinen. Arvioinnit voivat kestää joskus viikkoja, varaa siis tähän aikaa.

4b. Saippuan pakkausmateriaalit ja -merkinnät

Samaan aikaan turvallisuusarvioinnin kanssa on hyvä alkaa työstämään saippuan pakkausta. Minkälaiseen pakkaukseen laitat saippuan? Onko pakkauksia useampi päällekkäin (muovi, paperi, pahvi, laatikko, rasia)? Mihin kohtaan pakkausta laitat mitäkin tietoa? Millainen on yrityksesi logo? Mitä värejä käytät?
Muista, että turvallisuusarvioija kysyy mihin materiaaliin saippua on pakattu, joten se pitää tietää, vaikka muuten pakkauksen ulkonäkö olisi kesken. Kannattaa myös varata pakkauksesta logolle ja yhteystiedoille tarpeeksi tilaa. Tarkempia ohjeita pakkausmerkintöjen tekemiseen löydät mm. Tukesin sivuilta.

6. Laissa vaaditut pakkausmerkinnät

Lain mukaan kosmeettisen valmisteen pakkauksesta pitää löytyä seuraavat merkinnät: tuotteesta vastuussa olevan yrityksen nimi ja yhteystiedot, sisällön määrä, valmisteen säilyvyysaika tai säilyvyys avaamisen jälkeen, käyttöohjeet ja mahdolliset varoitukset, valmistuserätunnus, käyttötarkoitus ja ainesosaluettelo.
Näiden tekeminen vie aikaa! Saippuapakkaus on yleensä suhteellisen pieni, yllä oleva tieto pitää mahduttaa aika pieneen tilaan, joten tarvitaan aikaa, että saat tuotteesta kauniin ja kuitenkin lain mukaan informatiivisen.

7. Tuotteen ilmoittaminen CPNP tietokantaan

Kun tuote on tarkastettu, pakkaukset ja merkinnät mietitty, se pitää vielä ilmoittaa EU:n laajuiseen kosmetiikkatietokantaan. Sinne annetaan tarkat tuotetiedot ja kuvat pakkauksesta. Kun olet tehnyt tämän, voit alkaa myymään tuotteitasi.

8. Sosiaalinen media

Nykypäivänä yrityksen kun yrityksen on tärkeää olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Blogia ei kaikkien tarvitse pitää, mutta suosittelen perustamaan ainakin Internet- ja Facebook sivut omalle yrityksellesi. Instagram, Twitter, Pinterest ja muut mediat ovat plussaa. Varaa erityisesti aikaa kotisivujen tekemiseen ja pyydä apua ellet osaa itse. Nykyajan (nuori) kuluttaja on hyvin kriittinen selatessaan Internet sivuja, vanhanaikaiset ja huonosti toimivat sivut eivät houkuttele. Toisaalta, älä unohda printtimediaa, ilmoitus paikallisessa sanomalehdessä voi tuottaa hyvinkin paljon tulosta. Riippuu paljon myös asiakaskunnastasi mikä media toimii yrityksesi viestinnässä parhaiten.

9. Tiedon hallinta

Kehitä itsellesi hyvissä ajoin systeemi, joka toimii isommankin valmistusmäärän kanssa. Jokainen erä pitää olla jäljitettävissä raaka-aineisiin asti, joten pidä huoli, että merkitset käyttämäsi tuotteet heti valmistusprosessin alussa. Isojen määrien kanssa ei enää tarralaput toimi. Suosittelen joko omaa ”kirjanpitoa” esimerkiksi Exceliin tai erityisesti saippuantekijöille tarkoitettuja ohjelmistoja Soapmamakeria tai Craftybasea.

10. Ole ylpeä tuotteistasi

Seiso tuotteesi takana ja ole ylpeä saavutuksestasi. Olet tehnyt paljon töitä päästääksesi tähän asti, monta erää saippuaa, testattua reseptiä ja ehkä muutama epäonnistunutkin kokeilu. Kun olet itse tyytyväinen tuotteeseesi, on sinun helppo myydä sitä asiakkaillesi. Onnea matkaan!

(kuvat Pixabay)

Vastaa

Name*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>